Autobanden van de toekomst
In 1888 vond John Boyd Dunlop de band gevuld met lucht uit. Voorheen waren banden nog massieve objecten: erg zwaar en behoorlijk oncomfortabel. De gebroeders Michelin dachten vervolgens in 1889 het kunstje met de luchtband ook te kunnen en mengden zich in de concurrentie. Qua uiterlijk is er sindsdien niet veel veranderd aan autobanden: rond, zwart, rubber. Aan de band is echter genoeg veranderd en in de toekomst kunnen we genoeg veranderingen verwachten. Genoeg reden voor www.welkeautobanden.nl om de meest recente veranderingen op te sommen en veranderingen waarvan we verwachten (of hopen) dat ze komen.
Europese wetgeving
We weten dat er gradaties zijn in hoe zuinig elektronische apparatuur is en dat fabrikanten van bijvoorbeeld koelkasten en wasmachines verplicht zijn om hun producten van een milieulabel te voorzien. Sinds 2012 geldt dit echter ook voor autobanden. Fabrikanten moeten nu autobanden voorzien van een label waarop staat hoe lang de remweg op een nat wegdek is, wat de rolweerstand is en hoe luidt het afrolgeluid is. Zo is het ook voor de kopers van autobanden tegenwoordig mogelijk om energiebesparend bezig te zijn!
Daarnaast moeten vanaf 2012 alle nieuwe auto’s voorzien zijn van een elektronische bandenspanningcontrole. Ook zijn verschillende fabrikanten aan het experimenteren met een speciale chip die in de autoband gemonteerd wordt. Deze chip meet elementen als luchtdruk, belasting en slijtage. De elektronica gaat dus ook met de tijd mee!
Goodyear Optigrip: een band in een band
We weten dat hoe meer je met een auto rijdt, hoe meer een band slijt en hoe meer slijtage, des te minder een band presteert. Met het rubber slijt namelijk het profiel van een band af en dat profiel zorgt juist voor het weggedrag van een band. Bij Goodyear hebben ze daar iets op verzonnen: de Optigrip. Deze hightech autoband heeft onderhuids een tweede, extrastevige rubberlaag waarin een reserve profiel in verborgen zit. Als de eerste laag rubber is afgesleten komt deze laag te voorschijn en neemt de nieuwe profiellaag de taak van de eerste laag over.
Verwachte veranderingen
Autobanden kunnen een uiterst belangrijke rol spelen bij het verminderen van het brandstofgebruik van auto’s. Omdat bij consumenten duurzaamheid steeds belangrijker wordt, ligt bij bandenfabrikanten en wetenschappers daarom tegenwoordig de nadruk op de ontwikkeling van nog zuinigere autobanden. De rolweerstand van banden slurpen namelijk ongeveer een derde van de in de motor omgezette energie op. Genoeg winst te behalen!
Tegenwoordig zijn autobanden nog een mengsel van rubber en roet. Roet zorgt ervoor dat een autoband steviger wordt, maar het verhoogt de rolweerstand en het is slecht voor het milieu. Daarom zijn ingenieurs bezig met het zoeken naar alternatieven voor roet. Op het moment lijkt silica een goede kanshebber te zijn om roet te gaan vervangen, maar veel onderzoek op dit punt is nog nodig. Wij hopen op snel succes, want testen wijzen uit dat silica de rolweerstand van banden met 30% kan verminderen!
Bron: Autobanden.nl