Voor- en nadelen van runflatbanden
Een runflatband is een autoband waarmee men veilig door kan rijden ondanks het feit dat de band lek is. Ideaal zou je zeggen, maar onlangs publiceerde een Amerikaans onderzoeksinstituut een onderzoek waarin werd geconcludeerd dat de tevredenheid onder automobilisten met runflatbanden minder hoog is dan bij automobilisten met reguliere banden. Na zoveel kritiek zet www.welkeautobanden.nl voor u de voor- en nadelen op een rijtje.
Resultaten van het onderzoek
Meer dan 30.000 Amerikanen die de afgelopen twee jaar een auto hadden gekocht werden ondervraagd naar hun tevredenheid met betrekking tot de autobanden die ze gekozen hadden. De lagere tevredenheid bij runflatgebruikers komt onder andere omdat lekke runflatbanden vergeleken met lekke reguliere banden minder vaak kunnen worden gerepareerd en dus vervangen dienen te worden. Slechts 19% van de reguliere banden moest worden vervangen, terwijl 31% van de runflatbanden niet meer te repareren waren. Daarnaast was een opvallende conclusie uit het onderzoek dat runflat autobanden gemiddeld negenduizend kilometer eerder werden vervangen dan normale autobanden.
De voor- en nadelen van een runflatband
Voordelen:
- Bij een lekke band kun je nog minstens 80 kilometer doorrijden, ook bij een lage bandenspanning.
- Je kunt rustig naar een garage rijden voor een reparatie of vervanging. Je hoeft dit niet meer zelf op gevaarlijke plaatsen langs de weg te doen.
- Je behoudt bij een lekke band de controle over het stuur. Bij een normale autoband kun je de controle verliezen als je die lek rijdt.
- Je hoeft geen reservewiel meer mee te nemen, omdat je niet direct ter plekke je lekke band hoeft te verwisselen.
Nadelen:
- Runflatbanden kunnen alleen gemonteerd worden op nieuwere auto’s met een speciaal waarschuwingssysteem. Ook je vering moet speciaal worden afgesteld op runflatbanden.
- Indien de band vervangen moet worden, kan deze alleen vervangen worden door een identieke runflatband met dezelfde afmetingen en snelheidsspecificaties. Het kan zijn dat niet elke garage jouw specifieke band op voorraad heeft.
- Het is niet zo dat je kunt doorrijden alsof er niets is gebeurd. Je moet je snelheid aanpassen (max. 90 km/u, afhankelijk van het type autoband) en je moet scherpe bochten vermijden.
- De band is minder eenvoudig te repareren, waardoor een dure vervanging vaker voorkomt.
- Last but not least: de runflatband is doorgaans duurder dan een reguliere autoband.
Bron: www.welkeautobanden.nl